Selasa, 25 Mei 2010

Penebusan Kesusilaan Manusia diperlukan

Ini adalah benar bahawa manusia mempunyai kesusilaan dan perasaan yang sentiasa untuk penghargaan yang tinggi, keadilan serta kesucian. Jika seseorang tidak senang dengan dosanya dan tidak dapat mencari penebusan, dia mempunyai masalah di dalam jiwanya dan akhlaknya terganggu.
Juga bersetuju bahawa manusia, walaupun jatuh ke dalam perbuatan dosa, perasaan bimbangnya tidak dapat dimusnahkan. Kekuatan kesusilaannya sentiasa boleh mengerti yang mana betul atau salah dan mengambil keputusan untuk memusnahkannya ataupun untuk melakukannya (kebajikan).
Kita boleh berkata bahawa perasaan ini adalah suara Tuhan, Penciptanya , dan sama sekali bertindakbalas kepada hukum undang-undangNya yang telah diberikan melalui Nabi Musai, walau pun perasaan kebimbangan ini sahaja tidak dapat menyelamatkan manusia daripada penghakiman.
Ia boleh mempengaruhi manusia daripada melakukan dosa, tetapi tidak boleh membebaskannya. Percaya kepada undang-undang adalah bagus, tetapi undang-undang juga tidak dapat melepaskannya. Undang-undang, rasul Paulus berkata memempin kita kepada 'Isa.
Jadi, perasaan kebimbangan atau kesedaran daripada dosa menuntut kita kepada pengantara yang benar, yang menebus dosa kita semua, tetapi dengan semua kepentingan kebenaran ini, semua orang mesti berusaha untuk menyelesaikan masalah kebimbangan dengan melakukan kerja yang benar, dan mengira kerja baik ini adalah persamaan untuk pengampunan daripada Tuhan.